Czy dieta low carb może złagodzić stan zapalny

Udostępnij:


Wypróbuj najlepszy Catering dietetyczny Bielsko-Biała. Zdrowe i pełnowartościowe diety pudełkowe od Bistro Box!

Dieta przeciwzapalna jest trendy i z pewnością nie jest to fanaberia. Eksperci uważają, że spożywając odpowiednie pokarmy, możesz pomóc złagodzić stan zapalny i czerpać długoterminowe korzyści. Ale czy cięcie węglowodanów może wzmocnić wpływ?

Czym w ogóle jest stan zapalny?
Często ludzie kojarzą stan zapalny np. z bólem mięśni po treningu. To jest to, co nazywa się ostrym zapaleniem. "Jest to naturalna odpowiedź naszego organizmu na ochronę i naprawę - czy to z infekcji, czy z napiętego mięśnia" - mówi dietetyk Shannon Young. "Ostry stan zapalny zazwyczaj zaczyna się szybko i szybko eskaluje. Jednak oznaki i objawy są zwykle obecne tylko przez kilka dni do kilku tygodni." W przeważającej części, ten rodzaj zapalenia jest w rzeczywistości dobrą rzeczą - bez niego nie uzdrowiłbyś się.

Istnieje jednak inny rodzaj zapalenia, na który musimy uważać. "Przewlekły stan zapalny nie jest częścią naturalnego procesu uzdrawiania naszego organizmu. Odnosi się do długotrwałego stanu zapalnego, który może trwać przez kilka miesięcy lub nawet lat. Nasze ciała nie są zaprojektowane do radzenia sobie z tego rodzaju aktywnością układu odpornościowego i może to skutkować długotrwałym uszkodzeniem ciała i narządów." Zasadniczo jest to rodzaj zapalenia, którego chcesz uniknąć.

Czy dieta robi różnicę?
Krótka odpowiedź brzmi tutaj: tak. Niektóre pokarmy zawierają składniki, które mogą promować stan zapalny, podczas gdy inne pokarmy zawierają witaminy i minerały, które pomogą go zmniejszyć.

"Dieta przeciwzapalna łączy różne pokarmy, które są bogate w składniki odżywcze, które dostarczają szeregu przeciwutleniaczy i które zawierają zdrowe tłuszcze" - wyjaśnia Shannon. "Powodem, dla którego antyoksydanty są ważne, jest to, że zwalczają wolne rodniki w twoim organizmie. Wolne rodniki mogą prowadzić do uszkodzenia komórek, zwiększając ryzyko wystąpienia stanu zapalnego. Najbardziej znane przeciwutleniacze to witaminy A, C i E oraz minerały takie jak miedź, cynk i selen. Włącz do diety pokarmy takie jak borówki, maliny, brokuły, kapusta, szpinak, bakłażan i rośliny strączkowe, takie jak czerwona fasola nerkowa lub czarna fasola. Ogranicz spożycie przetworzonej żywności, rafinowanych węglowodanów, cukru i czerwonego mięsa."

Obcinanie węglowodanów i zmniejszanie stanów zapalnych
Zmniejszenie spożycia węglowodanów nie oznacza automatycznie, że tniesz też stany zapalne. Jednakże, pomoże to w pewnym stopniu. "Pozbycie się cukru i bogatego w węglowodany śmieciowego jedzenia jest cenną zmianą przeciwzapalną", wyjaśnia Shannon. "Cięcie tego rodzaju rafinowanych węglowodanów pomoże zmniejszyć stan zapalny".

Ważne jest jednak, aby zauważyć, że nie wszystkie węglowodany są zapalne. "Niektóre węglowodany rzeczywiście mają korzyści przeciwzapalne. Na przykład błonnik i przeciwutleniacze znajdujące się w warzywach mogą poprawić zdrowie jelit, co zapobiega i chroni przed stanem zapalnym. Słodki ziemniak, owies, burak, fasola nerkowa i ciecierzyca to niektóre przykłady. Ogólnie rzecz biorąc, chcesz ograniczyć spożycie rafinowanych, pobudzających poziom cukru we krwi węglowodanów, takich jak białe pieczywo i cukrowe pokarmy oraz napoje i zastąpić je błonnikiem i bogatymi w przeciwutleniacze warzywami."

Shannon wskazuje również, że istnieje szereg pokarmów low-carb, które mają wielkie korzyści przeciwzapalne. "Należą do nich łosoś, orzechy, nasiona, jagody, zielone warzywa liściaste, brokuły, kalafior, jajka, oliwa z oliwek i awokado. Ponadto, przyprawy takie jak kurkuma i imbir". Niezależnie od tego, czy jesz niskie carb, są to wspaniałe składniki do włączenia do swojej diety.

"Nadal wiele nie wiemy o tym, jak i dlaczego występuje przewlekły stan zapalny" - mówi Shannon. "Jednak wiele badań sugeruje, że dieta może znacznie zmniejszyć markery zapalne. Pod koniec dnia będzie korzystne niezależnie od tego, aby zmniejszyć spożycie rafinowanych węglowodanów i spożywać więcej bogatych w przeciwutleniacze produktów pełnoziarnistych."

Ten artykuł pierwotnie pojawił się na blogu Fitness First's Get There.

Warte uwagi

Biegi przełajowe: Stawianie pierwszych kroków

Biegi przełajowe różnią się od innych form biegania, ponieważ w tym przypadku nie tylko rywalizujesz z konkurencją, ale jest to również wyzwanie mentalne w naturalnie zmiennym terenie...

Sekcje portalu