Dieta dla diabetyka - ograniczenia i zasady

Udostępnij:

Dieta dla diabetyka - ograniczenia i zasady. Zdrowe odżywianie jest kluczem w zapobieganiu, kontroli, a nawet remisji cukrzycy. Bez odpowiednich posiłków utrzymanie stabilnego poziomu glukozy we krwi jest praktycznie niemożliwe. Specjalnie skomponowana dieta pudełkowa sprawia, że osoby z cukrzycą mogą nie tylko jeść wszystko to, co znajduje się w cateringu dietetycznym, ale także doświadczać różnorodności smaków. Jakie są zasady komponowania diety dla diabetyków?

Jaka jest najlepsza dieta dla diabetyka?

Osoby chore na cukrzycę mają prawie dwukrotnie większe ryzyko zachorowania na choroby serca oraz częściej zapadają na zaburzenia psychiczne. Jednak w większości przypadków cukrzycy typu 2 można zapobiec, a podjęcie kroków w celu jej kontroli nie oznacza odmawiania sobie smacznych, sycących i energetycznych posiłków. Dieta pudełkowa dla cukrzyka to taka, w której nie trzeba rezygnować ze wszystkiego, co pyszne.

Cateromarket

Warto pamiętać, że potrzeby żywieniowe osób z cukrzycą są praktycznie takie same jak wszystkich innych. Muszą one jednak zwracać znacznie większą uwagę na spożycie węglowodanów oraz indeks glikemiczny poszczególnych produktów spożywczych.

Utrata zaledwie 5-10% całkowitej masy ciała może pomóc w obniżeniu poziomu cukru we krwi, ciśnienia krwi i cholesterolu. Dodatkowo ma to wpływ na nastrój, energię i samopoczucie. Odżywiając się zdrowiej, wybierając catering dietetyczny, będąc bardziej aktywnym fizycznie i tracąc na wadze, można zmniejszyć objawy cukrzycy.

Otyłość a cukrzyca

Nadwaga lub otyłość to największy czynnik ryzyka cukrzycy typu 2, ale ryzyko jest większe, jeśli dana osoba ma tendencję do gromadzenia tłuszczu w okolicy brzucha. Duża ilość tłuszczu w tym obszarze otacza narządy jamy brzusznej, co jest ściśle związane z insulinoopornością.

Planowanie diety cukrzycowej

Dieta pudełkowa dla diabetyków nie musi być skomplikowana ani pozbawiona smaku. Pierwszym krokiem do dokonywania mądrzejszych wyborów jest oddzielenie mitów od faktów na temat odżywiania się w celu zapobiegania lub kontrolowania cukrzycy.

Mit 1: Należy ograniczyć węglowodany do minimum.

Fakt 1: Kluczem jest rodzaj spożywanych węglowodanów i wielkość porcji. Wybieranie produktów pełnoziarnistych zamiast skrobiowych może pomóc zrównoważyć poziom cukru we krwi.

Mit 2: Najlepsza jest dieta wysokobiałkowa.

Fakt 2: Badania wykazały, że spożywanie zbyt dużej ilości białka, zwłaszcza zwierzęcego, może powodować insulinooporność. Zdrowa dieta zawiera białko, węglowodany i tłuszcze, a organizm potrzebuje wszystkich trzech składników do prawidłowego funkcjonowania. Kluczem jest zrównoważona dieta.

Mit 3: Musisz unikać wszystkich słodzonych produktów.

Fakt 3: Chociaż batoniki składające się wyłącznie z cukru nigdy nie są dobrym wyborem, diabetycy nie muszą całkowicie rezygnować ze słodyczy. Wystarczy, że wybiorą produkty, które wpiszą się w zdrowy plan żywieniowy.

Jak w przypadku każdego zdrowego programu żywieniowego, dieta cukrzycowa polega bardziej na ogólnym reżimie niż obsesji na punkcie konkretnych produktów spożywczych. Dieta cukrzycowa pudełkowa skupia się na bardziej naturalnych, nieprzetworzonych produktach, które mają niski indeks glikemiczny.

Dieta cukrzycowa pudełkowa. Co warto jeść?

  • Zdrowe tłuszcze z:
  • orzechów,
  • oliwa z oliwek,
  • oleje rybne,
  • nasion lnu.
  • Owoce i warzywa;
  • Zboża i pieczywo z pełnego ziarna;
  • Ryby i skorupiaki, mięso z gospodarstw ekologicznych;
  • Wysokiej jakości białko z roślin strączkowych i nabiału.

Warte uwagi

Misja: odchudzić się na święta

Trzeci rok z rzędu postanawiasz zaprezentować się na plaży w bikini, ale nic z tych zapowiedzi nie wychodzi? Porażka nie zawsze jest wynikiem lenistwa czy słomianego zapału. Aby...

Sekcje portalu