Czy twój olej do gotowania szkodzi twojemu zdrowiu?

Udostępnij:

Nadszedł czas na audyt olejów w Twojej spiżarni! Tak zwane "zdrowe dla serca" przetworzone oleje mogą przynieść ci więcej szkody niż pożytku.

Jeśli mówienie o olejach do gotowania, punktach dymienia i jełczeniu powoduje, że twoje oczy się szklą, nie jesteś sam. Istnieje wiele niejasności i błędnych informacji na temat olejów do gotowania - co jest niepokojące, biorąc pod uwagę, że większość z nas używa ich codziennie. Istnieje jednak prosty sposób, aby odróżnić dobre oleje od złych.

Dobre odżywianie zazwyczaj sprowadza się do tej samej podstawowej zasady: jedz prawdziwe jedzenie. Pomimo nazwy, większości przetworzonych olejów roślinnych daleko do czegokolwiek, co przypomina warzywo. Aby wyjaśnić, mówimy o przetworzonych olejach przemysłowych, takich jak olej słonecznikowy, rzepakowy, kukurydziany, grejpfrutowy, sojowy, z otrębów ryżowych i arachidowy. Każdy olej oznaczony jako "olej roślinny" lub "mieszany olej roślinny" to najprawdopodobniej olej rzepakowy lub mieszanka powyższych, tak czy inaczej.

Więc co jest takiego złego w tych olejach? Po pierwsze, wymagają one dużej ilości obróbki chemicznej. Przynajmniej, są one zazwyczaj traktowane rozpuszczalnikiem na bazie benzyny zwanym heksanem, wybielane, de-gumowane i dezodoryzowane, aby ukryć nieprzyjemny zapach. Nie brzmi to dla nas zbyt "prawdziwie".

Jednak chemiczne przetwarzanie jest naprawdę tylko początkiem problemu, mówi dietetyk THR1VE Shannon Young. "Te oleje są wyższe w wielonienasyconych kwasach tłuszczowych (PUFA), co czyni je bardziej podatnymi na jełczenie", mówi. Stają się zjełczałe, gdy utleniają się poprzez ekspozycję na powietrze, ciepło i światło - wtedy stają się niestabilne.

Spożywanie tych zjełczałych olejów może promować stan zapalny i ostatecznie stres oksydacyjny w organizmie. "Stres oksydacyjny może powodować wszystko, od zmarszczek i przedwczesnego starzenia się, ale także uszkadza nasze naczynia krwionośne i błony komórkowe, a także sieje spustoszenie w naszym wnętrzu, powodując zmęczenie, utratę pamięci, bóle mięśni i dużą podatność na choroby i choroby" - wyjaśnia Young.

Warto zaznaczyć, że utlenianie jest naturalnym procesem w naszym organizmie. "Występuje podczas naturalnego procesu przemiany materii, kiedy nasz układ odpornościowy broni się przed bakteriami lub jest w trakcie detoksykacji z zanieczyszczeń" - mówi Young. Jednak gdy utleniania jest zbyt dużo bez równowagi działania przeciwutleniaczy, może stać się szkodliwe.

Oleje roślinne mają również tendencję do wysokiego stężenia jednego szczególnie kłopotliwego wielonienasyconego kwasu tłuszczowego o nazwie kwas linolowy. "Jest to delikatny kwas tłuszczowy, który pod wpływem ciepła staje się zapalny i wywołuje stres oksydacyjny w organizmie" - wyjaśnia Young. Mimo to, oleje te są najczęściej używane w wysokiej temperaturze w głębokich frytkownicach i na patelniach. To niebezpieczne połączenie.

Czego więc powinniśmy używać?

Najlepiej wrócić do zasady prawdziwego jedzenia. Chodzi o to, aby szukać olejów, które są rzeczywiście żywnością i oferują funkcjonalne korzyści zdrowotne.

Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia jest świetnym wyborem - jest wytwarzana poprzez miażdżenie oliwek i ekstrakcję soku, bez użycia chemicznej obróbki. Jest bogata w antyoksydanty i ma właściwości przeciwzapalne. Punkt dymienia oliwy z oliwek wynosi 242 stopnie, czyli jest to temperatura, do której można ją podgrzać, zanim zacznie się palić i wpłynie na smak. Możesz jej używać do gotowania lub przyprawiania potraw.

Możesz także użyć oleju kokosowego z pierwszego tłoczenia, mówi Young, ponieważ wymaga minimalnego przetwarzania i oferuje mnóstwo korzyści zdrowotnych. "Ma właściwości przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne. Stwierdzono również, że pomaga normalizować lipidy krwi i chroni przed uszkodzeniem wątroby." Ma punkt dymienia o temperaturze 177 stopni.

Inną świetną opcją do gotowania i ubierania jest olej z awokado - chociaż jest po droższej stronie. Ma właściwości przeciwzapalne i lecznicze, mówi Young. Ma szczególnie wysoki punkt dymienia, wynoszący 271 stopni. Tańszą opcją jest ghee (masło klarowane) i masło trawiaste, które są dobrymi tłuszczami kuchennymi i są powszechnie dostępne. Ghee ma punkt dymienia 252 stopni, a masło 177 stopni.

Istnieje również kilka wyjątków od reguły oleju roślinnego. "Firmy zaczynają produkować 'wysokoleinowe, niższe-PUFA' wersje wielu olejów", mówi Young. "Te nowsze odmiany mają więcej tłuszczu jednonienasyconego i znacznie mniej wielonienasyconego niż standardowe oleje. Są one nieco trudniejsze do znalezienia, ale istnieją. Ważne jest, aby pamiętać, że są to nadal rafinowane oleje pozbawione składników odżywczych, ale są bezpieczniejszą opcją, ponieważ stają się neutralnym produktem do gotowania." W skrócie: sprawdzić etykietę bardzo dokładnie i zawsze zdecydować się na prawdziwe alternatywy żywności.

Oryginalny obraz z www.eatingbirdfood.com

Warte uwagi

Z serii wyników badań: Leukocyty

Zwiększona liczba leukocytów w moczu może świadczyć o leukocyturii. Przed rozpoznaniem takiego stanu należy jednak upewnić się, że obecność białych krwinek w moczu nie świadczy o...

Sekcje portalu