Kolagen - jak dbać o stawy?

Udostępnij:

Większość z nas zapewne nie myśli o tym, by dbać o swoje stawy. Nie jest to najważniejsza kwestia w młodości. Problemy zaczynają się z wiekiem, gdy odczuwamy ból przy każdym ruchu lub gdy zmienia się pogoda. Stawy są częścią naszego ciała i pozwalają nam prawidłowo funkcjonować. Dzięki nim nasze kończyny mają pełen zakres ruchu. Kolagen jest składnikiem, który wspomaga ich prawidłowe funkcjonowanie. Dlaczego jest on tak ważny dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu człowieka?

Kolagen - co to właściwie jest?

Kolagen jest głównym budulcem tkanki łącznej. Białko to jest bardzo odporne na rozciąganie. Prawdopodobnie większość z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważny jest kolagen dla naszego organizmu. Organizm ludzki jest w stanie samodzielnie produkować kolagen. Niestety, po 25 roku życia jego produkcja drastycznie spada. Znajduje to odzwierciedlenie między innymi w kondycji skóry. Kolagen jest odpowiedzialny między innymi za elastyczność i jędrność naszej skóry. Gdy nie produkujemy go już w takiej ilości, pojawiają się pierwsze zmarszczki. Nie tylko skóra cierpi na brak tego białka. Również nasze stawy odczuwają jego brak.

Znaczenie kolagenu w stawach

Umiejętność poruszania rękami i nogami jest dla nas tak oczywista, że nawet nie myślimy, że w przyszłości możemy mieć problemy z tak prostą czynnością. Ważnym elementem stawów jest śluz, który reguluje sprężystość chrząstki. Pozwala na swobodne poruszanie się, gdyż zmniejsza tarcie wywołane ruchami kończyn. Produkcja białka zmniejsza się z wiekiem, dlatego w pewnym wieku zaczynamy odczuwać ból praktycznie przy każdym ruchu. Ponieważ zanikanie włókien kolagenowych jest naturalnym elementem procesu starzenia się organizmu, powinniśmy zadbać o jego uzupełnienie.

płynny kolagen

Jak suplementować kolagen?

Każdy w pewnym wieku powinien zadbać o uzupełnienie niedoborów kolagenu. Problem w tym, że bardzo trudno jest znaleźć kolagen w produktach spożywczych. Dlatego warto zapoznać się z artykułami, które pomogą nam uzupełnić niedobory. Jeśli bolą nas stawy, warto wzbogacić naszą dietę o czerwone mięso, zielone warzywa i owoce. Wiele sklepów spożywczych oferuje specjalne galaretki z żelatyną z podrobów. Jest ona jednym z najlepszych źródeł kolagenu.

Suplementy diety

Braki w niedoborach witamin, minerałów czy aminokwasów można uzupełnić suplementami diety. W wielu aptekach stacjonarnych lub sklepach internetowych można znaleźć specjalne preparaty, które wspomagają produkcję kolagenu. Warto zapoznać się ze składami poszczególnych leków. Witamina C odgrywa bardzo ważną rolę w syntezie kolagenu, wspomagając jego produkcję. Dlatego też niektóre specyfiki są wzbogacone o ten pierwiastek. Musimy jednak pamiętać, że przyjmowanie leków i suplementów diety nie może być podstawą diety. Każdy preparat powinien być przyjmowany po wcześniejszej konsultacji z lekarzem. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że nasz organizm otrzymuje pełną gamę najważniejszych składników pozwalających na prawidłowe funkcjonowanie.

Warte uwagi

Jaka jest różnica między THC a CBD?

Jaka jest różnica między tetrahydrokannabinolem (THC) a kannabidiolem (CBD)? Roślina konopi zawiera dziesiątki kannabinoidów. Najbardziej znanym kannabinoidem jest od dawna tetrahydrokannabinol...

Sekcje portalu