Zagrożenia dla zdrowia związane z pracą za biurkiem i jak można im zapobiec

Udostępnij:

Jeśli masz siedzącą pracę, może ona wyrządzać więcej szkód Twojemu organizmowi, niż zdajesz sobie z tego sprawę.

Kilka najnowszych badań wykazało złe skutki siedzenia, posuwając się nawet do porównania szkodliwych skutków pracy przy biurku z paleniem papierosów.

Długotrwałe siedzenie jest przyczyną wielu poważnych problemów zdrowotnych, w tym otyłości, cukrzycy, zapalenia stawów, chorób układu krążenia, łamliwych kości, raka jelita grubego, bólu pleców, zakrzepicy żył głębokich, depresji i demencji. Badania wskazują, że ludzie, którzy siedzą przez wiele godzin, mają średnio o 50 procent wyższe ryzyko śmierci niż ludzie, którzy są bardziej aktywni.

Nawet Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) potwierdziła niebezpieczeństwa związane z siedzącym trybem życia, wymieniając brak aktywności fizycznej jako "czwarty wiodący czynnik ryzyka dla globalnej śmiertelności, powodujący szacunkowo 3,2 miliona zgonów na świecie".

Co siedzenie robi z twoim ciałem

Ludzkie ciało jest stworzone do aktywności, a nie do siedzenia na krześle. Długotrwała bezczynność może wywołać szereg szkodliwych reakcji w organizmie, które mogą doprowadzić do różnych chorób.

Siedzenie przez długie godziny powoduje spadek spalania kalorii do 1 kalorii na minutę oraz wzrost ciśnienia krwi i poziomu glukozy we krwi. Poziom dobrego cholesterolu spada, a wszelka aktywność elektryczna w nogach ustaje. Siedzenie przez sześć godzin dziennie przez ponad dwa tygodnie prowadzi do wzrostu poziomu złego cholesterolu. Obserwuje się spadek poziomu enzymów, które rozkładają tłuszcz, a rozpad mięśni zmniejsza ich zdolność do pompowania krwi do serca poprzez skurcze.

W rzeczywistości, badania sugerują, że siedzenie przez ponad sześć godzin dziennie przez 10 do 20 lat na końcu może skrócić do siedmiu quality-adjusted-life-years - lub lat bez problemów medycznych lub śmierci.

Sposoby przeciwdziałania skutkom siedzącego trybu życia

Niestety, złe skutki siedzącego trybu życia nie mogą być całkowicie zneutralizowane przez ćwiczenia. Najlepszym sposobem na przeciwdziałanie skutkom siedzącego trybu życia jest zwiększenie aktywności fizycznej w miejscu pracy. Można to zrobić w następujący sposób:

    Wchodzenie po schodach Będąc w biurze, spróbuj wcisnąć trochę aktywności fizycznej. Jeśli Twoje biuro znajduje się na wysokim piętrze, wejście po schodach zamiast do windy jest świetnym sposobem na pobudzenie serca do działania.Podejdź do kolegi Masz pytanie do kolegi? Po prostu podejdź do niego. Powstrzymaj się od używania interkomu lub poczty elektronicznej. Niektóre biura w Stanach Zjednoczonych posiadają system, który automatycznie blokuje wysyłanie e-maili do kolegów siedzących w pobliżu, aby zachęcić pracowników do wstania i przejścia się.Poruszanie sięWstań od biurka, rozciągnij się i poruszaj. Wykonywanie tej czynności przez 10 minut co godzinę może pomóc w podniesieniu tempa metabolizmu.Postaw się na nogiRób jak najwięcej pracy na stojąco. Musisz przeczytać raport? Zabierz wydruk na balkon. Musisz zrobić prezentację? Dlaczego nie umieścić laptopa na podwyższonym stojaku, aby móc pracować na stojąco? Spaceruj i rozmawiaj Wyrób sobie nawyk poruszania się podczas rozmowy przez telefon komórkowy.
Tagi: ryzyko zdrowotne związane z pracą za biurkiem

Warte uwagi

Jaka jest różnica między THC a CBD?

Jaka jest różnica między tetrahydrokannabinolem (THC) a kannabidiolem (CBD)? Roślina konopi zawiera dziesiątki kannabinoidów. Najbardziej znanym kannabinoidem jest od dawna tetrahydrokannabinol...

Sekcje portalu