Zerwanie mięśnia - co robić?

Udostępnij:

Nagły, rwący ból mięśni i narastający obrzęk w większości przypadków oznacza naderwanie pojedynczego mięśnia. Kiedy należy udać się do lekarza? Jak doraźnie pomóc osobie poszkodowanej?

Zerwanie mięśnia - jak je rozpoznać?

Jeśli podczas uprawiania sportu lub podnoszenia ciężarów poczujesz nagły, rwący ból punktowy i charakterystyczne "kliknięcie". (określane również jako uczucie "ciągnięcia") - możemy przypuszczać, że prawdopodobnie doszło do naderwania mięśnia. Innym objawem, który może wystąpić w przypadku urazu mięśnia, jest narastający, miejscowy obrzęk, połączony z zaczerwienieniem skóry, a często także widoczny, powiększający się krwiak. Miejsce urazu jest wrażliwe na dotyk, a ból wyraźnie nasila się przy próbie poruszania mięśniem. Czasami możemy również zaobserwować zmianę struktury mięśnia, widoczną jako miejscowe zgrubienie lub wgłębienie.

Większość poważnych urazów mięśni będzie wymagała konsultacji lekarskiej w celu zdiagnozowania rodzaju urazu (naderwanie lub zerwanie mięśnia, złamanie kończyny) oraz przepisania środków przeciwbólowych. Zanim udasz się do lekarza (lub wezwiesz karetkę), możesz sam lub z pomocą innej osoby zająć się urazem.

W przypadku podejrzenia naderwania mięśnia stosuje się tzw. metodę PRICE(protection, rest, ice, compress, elevate), która obejmuje następujące czynności:

  • zabezpieczenie kończyny (lub innego miejsca urazu) przed pogłębieniem się urazu - jeśli to możliwe, staramy się unieruchomić kończynę np. za pomocą bandaża i szyny,
  • odpoczynek - czyli dbanie o to, aby mięsień nie był przeciążony,
  • lód (zamiennie: kompres żelowy) - czyli regularne okłady miejsca urazu, stosujemy co około 2 godziny, przykładając kompres na 10-15 minut; nigdy nie przykładamy kompresu bezpośrednio na skórę, lecz używamy np. ręcznika
  • ucisk - zastosowanie bandaża elastycznego w miejscu urazu może zapobiec obrzękowi,
  • uniesienie kończyny - jeśli to możliwe, pacjent powinien odpoczywać z kończyną uniesioną powyżej poziomu serca, co może zmniejszyć obrzęk.

Jeżeli uraz jest poważny, osoba poszkodowana może wymagać szybkiej pomocy lekarskiej, szczególnie w przypadku:

  • Urazu z widocznymi otwartymi ranami i krwawieniem,
  • z intensywnym, narastającym bólem w miejscu urazu,
  • o zaobserwowania zmiany zabarwienia miejsca urazu, np. znacznego miejscowego zaczerwienienia lub bladości skóry,
  • o narastającym obrzęku,
  • o wystąpieniu gorączki.

Czy można uchronić się przed urazem?

Nie ma jednej, idealnej metody, która uchroni nas przed urazami. Warto jednak pamiętać o złotej zasadzie, która towarzyszy uprawianiu każdego rodzaju sportu - rozgrzewka jest obowiązkowym elementem każdego treningu. Krótkie ćwiczenie rozgrzewające - np. powolne, stopniowe rozciąganie wszystkich mięśni - pozwoli na odpowiednie pobudzenie organizmu i przygotuje nas do wysiłku. Aby uniknąć kontuzji, starajmy się rozsądnie oszacować siłę własnego organizmu i w miarę możliwości unikajmy "przetrenowania".

Warte uwagi

Sprzęt do ćwiczeń dla gospodarstw domowych

Siłownie i kluby fitness pełne są profesjonalnego sprzętu fitness. Oferta jest bardzo bogata i nie jest ograniczona jak kiedyś tylko do hantli, sztang, drabinek i atlasów. Pamiętajmy, że...

Sekcje portalu